Sunday, October 11, 2009

Pemikiran?


Asslamua’laikum.menemui pembaca yang budiman semoga kita sentiasa dalam keadaan yang sejahtera dengan diberi hidayah dan taufiq Allah. Dikesempatan ini penulis nak berkongsi suatu keadaan yang berlaku pada penulis sekarang ini iaitu berlaku kegilaan untuk menulis idea@pemikiran yang ada di dalam otak penulis sekarang ini. Penulis merasakan di dalam kepala ini berlaku kekecamukan maklumat yang perlu di urus dengan baik supaya menjadi pemikiran ini lebih berguna. Penulis merasakan rugi kepada terutama orang yang mempunyai banyak idea tidak melontar idea yang terpendam dalam kepalanya. Hal ini juga bagi seorang individu muslim kita cuba untuk menjadikan idea kita itu suatu sumbangan kepada Islam. Keadaan penulis sekarang ini juga ingin mencerna pemikiran dengan menulis, membaca, berdebat, dan menuntut ilmu. Nk mencari kemuncak kebahagiaan sebagai seorang hamba yang diciptakan oleh Allah dengan kejadian yang paling baik seperti firman Allah dalam Al-Quran :


لَقَدۡ خَلَقۡنَا ٱلۡإِنسَـٰنَ فِىٓ أَحۡسَنِ تَقۡوِيمٍ۬ (٤


Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya). (At-Tin 95:4)


Penulis juga inigin berkongsi satu firman Allah dalam Al-Quran yang menceritakan tentang cirri orang yang berakal iaitu dinamai dalam Al-Quran dengan Ulul Al-Bab :


إِنَّ فِى خَلۡقِ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ وَٱخۡتِلَـٰفِ ٱلَّيۡلِ وَٱلنَّہَارِ لَأَيَـٰتٍ۬ لِّأُوْلِى ٱلۡأَلۡبَـٰبِ (١٩٠) ٱلَّذِينَ يَذۡكُرُونَ ٱللَّهَ قِيَـٰمً۬ا وَقُعُودً۬ا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمۡ وَيَتَفَڪَّرُونَ فِى خَلۡقِ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ رَبَّنَا مَا خَلَقۡتَ هَـٰذَا بَـٰطِلاً۬ سُبۡحَـٰنَكَ فَقِنَا عَذَابَ ٱلنَّارِ (١٩١

Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. (190) (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab Neraka. (Ali-Imran 3:190-191)

Wallahua’lam.
p/s : penulis nak jadi ulul al-bab&mencari kebahagian berfikir&berzikir.

No comments:

Post a Comment