Sunday, October 11, 2009

Taubat


Assalamua’laikum…menemui pembaca yang budiman, semoga kalian&saya berada dalam keadaan yang sejahtera dengan hidayah dan taufiq Allah Azza Wajalla. Di kesempatan ini saya ingin berkongsi sebuah pengajaran yang baik untuk kita sama-sama muhasabah diri dan melariakan diri dari kejahilan dan maksiat.

Satu kisah bagaimana seorang yang melakukan maksiat dengan membunuh orang dan dah mencapai seramai 99 orang yang telah dibunuhnya ingin bertaubat dari perbuatan terkutuk tersebut. Disebabkan itu dia pergi berjumpa dengan seorang a’bid(ahli ibadah) dengan memberi tahu niatnya kepada a’bid tersebut untuk bertaubat, tapi malangnya si a’bid tersebut member tahu bahawa dia dah tak berpeluang untuk bertaubat lagi kerana terlalu ramai orang yang telah dibunuhnya. Disebabkan merasa geram kepada si a’bid itu, si pelaku dosa itu tadi menggenapkan mangsanya menjadi seratus orang yang dibunuhnya. Tetapi dia terus berusaha untuk bertaubat dan ditaqdirkan Allah, dia tekah bertemu dengan seorang a’lim(ahli ilmu) dan memberitahu hasratnya utk bertaubat, dan a’lim itu memberikan harapan padanya untuk bertaubat dan bertaubatlah si pembunuh tadi. Dalam pada itu a’limtadi memesan kepada si pembunuh yang bertaubat tadi supaya tinggalkan keadaan nya sekafrang ini dan mencari keadaab yang baik, maksudnya tinggalkan situasi yang boleh memberikan sumbangan untuk melakukan perkara terkutuk itu semula.

Kesimpulan di sini ialah, kalau kita nak mengelakkan diri kita dari melakukan suatu perkara yang keji @maksiat kita juga mesti mengelakkan diri kita dari keadaan yang menyebabkan kita ,melakukan maksiat tersebut. Dan yang utama bertaubat pada Allah. Taubat bukan hanya pada lafaz tapi pada perbuatan juga iaitu meninggalkan betul-betul perkara yang terkutuk itu dan berazam untuk tidak mengulangi pastu lakukan ma’ruf semoga dengan ma’ruf itu Allah menghapuskan juga dosa yang telah lalu.

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ تُوبُوٓاْ إِلَى ٱللَّهِ تَوۡبَةً۬ نَّصُوحًا عَسَىٰ رَبُّكُمۡ أَن يُكَفِّرَ عَنكُمۡ سَيِّـَٔاتِكُمۡ وَيُدۡخِلَڪُمۡ جَنَّـٰتٍ۬ تَجۡرِى مِن تَحۡتِهَا ٱلۡأَنۡهَـٰرُ يَوۡمَ لَا يُخۡزِى ٱللَّهُ ٱلنَّبِىَّ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مَعَهُ ۥ‌ۖ نُورُهُمۡ يَسۡعَىٰ بَيۡنَ أَيۡدِيہِمۡ وَبِأَيۡمَـٰنِہِمۡ يَقُولُونَ رَبَّنَآ أَتۡمِمۡ لَنَا نُورَنَا وَٱغۡفِرۡ لَنَآ‌ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ ڪُلِّ شَىۡءٍ۬ قَدِيرٌ۬ (٨)

Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan Taubat Nasuha, mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, pada hari Allah tidak akan menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersama-sama dengannya; cahaya (iman dan amal soleh) mereka, bergerak cepat di hadapan mereka dan di sebelah kanan mereka (semasa mereka berjalan); mereka berkata (ketika orang-orang munafik meraba-raba dalam gelap-gelita): Wahai Tuhan kami! Sempurnakanlah bagi kami cahaya kami dan limpahkanlah keampunan kepada kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (8) (At-Tahrim 66:8)

salam taubat dari penulis...wallahua'lam.

p/s: kisah ini diriwayat oleh Al-Bukhari kalau tersilap penulis suatu kisah yang berlaku di zaman bani israel.

No comments:

Post a Comment